понедельник, 2 марта 2020 г.

NDB маяки




NDB (Non-directional) beacon - приводні радіомаяки. Далі я спробую дещо спростити розповідь. Кому буде цікаво дізнатися глибше про це, я відсилаю вас до спеціалізваної літератури по аеронавігації. Зараз в нас задача прийняти ці радіосигнали, декодувати та зрозуміти де вони розташовані.

Це радіостанції спеціального призначення. Вони розташовані в точці планети з відомими координатами (такий собі навігаційний орієнтир). Головне їх призначення - зорієнтувати літак в просторі, а також іноді їх використовують для передачі голосових повідомлень по каналу "земля-літак". Зустрічаються також випадки коли їх використовують кораблі для навігації.

Ці радіостанції працюють на низьких частотах в діапазоні між довгими та середніми хвилями. Їх можна почути від частоти 150 КГц до 1300 КГц. Цей діапазон вибраний не просто так. Сигнали з такими низькими частотами огинають кривизну Землі, що дає змогу отримати їх на більші відстані при менших висотах. Впізнати їх дуже просто. Вони передають від однієї до трьох букв азбукою Морзе в амплітудній модуляції два рази підряд з проміжками в часі 15, 30 та 60 секунд.



Маяки діляться на три категорії. Окремий приводний радіомаяк, дальній приводний маяк та ближній приводний маяк.

Не секрет, що літаки не літають по прямій від аеропорту до аеропорту. Вони літають трасами (щось схоже на наземні дороги, але вони нагадують ламану лінію). В місцях зламу лінії і стоять окремі приводні радіомаяки. Гарантована дальність прийому такого маяка не менше як 250 км. Як правило кличний такого маяка складається з двох ( рідше трьох ) символів. Кличний формується на основі назви населенного пункту де він знаходиться або пункту де він знаходиться поруч. Коли літак летить, він чує на своєму шляху декілька маяків. Визначивши кути між маяками та літаком, можна дізнатися де літак в даний момент знаходиться в повітрі. Простий приклад приведений на малюнку, де NDB1 та NDB2 - маяки, а 80 та 200 відповідно кути напрямку на них. FIX - визначена точка знаходження літака в даний момент.


Як визначається кут ? В цьому допомагають феритові антени. В літаку є спеціалізований радіоприймач. Він налаштовується на робочу частоту маяка. Приймач крутить антену і визначає кут напрямку на маяк.

Один з варіантів як виглядає ця антена.


А ось як виглядає приймач

Даруйте, не зміг знайти фото сучасних приймачів та антен, але цих достатньо буде для розуміння.
 
За 4 км від злітно-посадкової смуги розташовується дальній приводний маяк. А за 1 км від смуги розташовується ближній приводний маяк. Кличні дальнього маяка складаються з двох символів, а ближнього з одного (перша буква кличного дальнього маяка). Наприклад кличний дального QD, тоді як ближнього Q.

Їх може бути декілька. Скільки в аеропорту злітно-посадкових смуг, стільки ж існує пар маяків. 

Тепер перейдемо до їх пошуку та прослуховування. Бажано знання азбуки Морзе. Якщо не знаєте, то там швидкість невелика ( 7 слів за хвилину ). Можна навіть записати послідовність точок та тире на папері а потім віднайти в абетці Морзе яка це буква.

Починаємо практику. Найкраще дочекайтеся вечора. Налаштуйте приймач на режим  амплітудної модуляції AM на частоту 150 КГц і потихеньку крутіть ручку налаштування вверх по частоті. Коли почуєте повільну передачу телеграфних посилок - зупиніться. Спробуйте прийняти що передається. Коли прийняли букви, то можна зайти на 

Пошук NDB маяків по кличних ввести там букви і побачите що це за маяк і де він знаходиться.

Сторінка виглядає так.



Спробуємо це зробити разом. Крутив я ручку налаштування приймача і натрапив на частоту 733 КГц. Там якийсь маяк передає щось телеграфом.

Давайте прислухаємося що там передається --.. -.-  --.. -.-  Це букви ZK. Вони і є ідентифікатором маяка. Зайдемо на вищезгаданий сайт. Виберемо що шукаємо NDB маяки і в полі ідентифікатора введемо ZK, далі тиснемо на Go.


Результатом пошуку буде таблиця


Червоним підкреслено наш маяк. Згідно таблиці в полі Name and Location дізнаємося що це аеропорт Жуляни.

Сигнали ndb маяків на спектрі виглядають наступним чином



Це букви DP.


В залежності від частоти маяка це може бути Дніпропетровськ, Ухта, Сан-Хуан та ще декілька маяків. Значення має на якій частоті ви його прийняли. 335 КГц - Дніпропетровськ, а 391 КГц - Сан-Хуан.


Напевне на сьогодні досить.

73 ! de UT2YR







Комментариев нет:

Отправить комментарий