понедельник, 20 сентября 2021 г.

Готуємося з радіо до Великого Песця. Ч.1 Концепція



Від сьогодні починаю цикл статей щодо комунікації під час Песця. Великого, тобто глобального, чи Малого, тобто локального. 

Рано чи пізно - Песець прийде.

Це може звучати досить параноїдально, але ніщо так не збувається, як параноїдальне. А ми, як люди, що непогано, відносно пересічного населення, розуміємося на комунікаціях, повинні задуматись про цю комунікацію. Інакше за годину а то й менше ми скотимося у середньовіччя.

Звісно, всі моменти я можу не врахувати, так як ніколи не бачив того пухнастого північного звіра в очі. Так що прошу долучатися до коригування концепції з метою її покращення. Серед нас є аматори, що були в різних екстремальних ситуаціях і їх досвід був би надзвичайно цінним для всіх нас.


Обладнання:

Портативна УКХ радіостанція 144/430 МГц. Аналогова, або цифро-аналогова.

Без локального зв'язку ніяк не обійтись. Добре працює в межах населеного пункту. В залежності від типу місцевості та використання антени - резинки в мобільному варіанті дальність складає до 10 км. З використанням більш ефективних антен можна і 30 км, але то вже не буде мобільний варіант. Обов'язкова можливість під'єднання до комп'ютера чи смартфона для передачі при потребі малюнків, карт та об'ємного тексту.

Щодо аналогу. На мою думку цифра не буде настільки ефективна, наскільки аналог в силу її особливості роботи. Хіба що це буде пріоритетом, щоб не підслухали розмову. В такому варіанті ідеально мати цифро-аналогові радіостанції з можливістю роботи як в діапазоні 144 так і в діапазоні 430 МГц. Також обов'язковою має бути можливість вручну налаштувати всі параметри станції.

Окремо КХ радіостанція.

Більші відстані неможливо подолати без КХ радіостанції. Тут в пригоді будуть невеликого розміру та ваги радіостанції і максимальним набором видів модуляції. Обов'язкова можливість під'єднання до комп'ютера чи смартфона для передачі при потребі малюнків, карт та об'ємного тексту.

Сканер для оцінки обстановки та виявлення частот, на яких хтось працює.

Необхідно мати хоча б один сканер. Бажана присутність функції Close Call для визначення працюючих неподалік  радіостанцій. Чим він буде мати ширшу смугу частот та швидкість сканування - тим краще. В стаціонарному варіанті бажано мати їх декілька для покращення моніторингу обстановки.

Приймач авіадіапазону.

В перші часи досить корисно буде почути пілотів авіації. Їм зверху видніше. Завдяки тому, що висота польотів скоадає 10 км. над землею, чути їх добре до 400 км. від місця де ви знаходитеся. Тобто мати можна любе радіо, яке може приймати в діапазоні від 108 до 136 МГц в амплітудній модуляції.

СВ радіостанція. 

Досить часто можна дізнатися, що коїться (особливо на дорогах) саме завдяки діапазону 27 МГц. Не слід відкидати цю можливість. На руках в людей досить багато таких станцій. Практично в кожній далекобійній вантажівці вона присутня. 

Міні-ПК з універсальним живленням.

Тут має бути ПК з живленням 12 Вольт, або 5 Вольт. Решта напруг живлення проблематичні. А так любий автомобільний акумулятор, або повербанк дасть можливість життя цим ПК.

Смартфони на базі Android. 

Шикарний мобільний варіант. Програмного забезпечення написано не так багато, як на ПК, але необхідний мінімум присутній. Окрім того для встановлення програм на телефони з цією ОС не потребують інтернету. Достатньо мати лише apk файл і за декілька хвилин можна вже цією програмою користуватися.

Забезпечення зарядки всього цього добра.

Слід добре подумати як заряджати акумулятори для цього всього. невеликі сонячні станції дозволять це зробити, можливо не так швидко, як хотілося б, але додаткові акумулятори (про їх кількість необхідно подумати і прикинути) можуть допомогти в безперервній роботі.

Бажано мати як стаціонарний так і мобільний варіанти. 

Невідомо якого виду буде Песець, тому було б чудово мати базу. Тут і антени кращі і ефективніші, але і постає проблема безпеки бази.


Програмне забезпечення:

Кросплатформене.

Поведінка програми, функціонал, налаштування та меню однакові в незалежності на якій операційній системі працює ця програма. При умові неможливості використання кросплатформеного програмного забезпечення має бути сумісність по протоколах передачі та прийому даних. Який зиск від того, що програма сумісна сама з собою ?  По факту не може бути  у всіх однакове обладнання. Кожен буде використовувати те, що має в наявності.

Повинне бути відв'язане щодо синхронізації по GPS.

Багато сучасних програм для радіоаматорів дозволяють передавати та приймати інформацію в умовах завад. Досить часто рівні цих сигналів дуже малі через використання аматорами малопотужних передавачів та малоефективних антен. Для цього були придумані цікаві та ефективні цифрові види зв'язку, але в них є один великий недолік. Синхронізація по часу. Досить розсинхронізувати годинники в ПК більш ніж на 2 секунди (для багатьох режимів) і розібрати що було передано практично неможливо. В якості еталону часу при відсутній можливості синхронізувати годинник через інтернет виступають супутники GPS. Як в такому разі працювати, коли не буде можливості скористатися ні інтернетом ні супутниками для цієї синхронізації ? Тому відв'язка від серверів часу буде дуже корисною. Одним з наглядних прикладів є програма JS8Call (Цій програмі я приділю багато часу трохи пізніше. Вона на це заслуговує.). В ній є декілька можливостей синхронізації часу, в тому числі по початку чи закінченню передачі пакетів кореспондентом. Це є дуже важливою опцією. Вона дозволяє працювати в любих умовах. Як сказав автор: "Ви можете засинхронізуватися навіть від кукурікання кугута".

Можливість передачі тексту, бланків та малюнків. 

Програми мають передавати/приймати текстову інформацію, бланки форм (буває досить зручно заповнити звіт в стандартизованій формі), малюнки (це може бути шматок креслення, план розташування, карта, і таке інше).


Транспорт:

Велосипед.

Як на мене - самий оптимальний вид транспорту. Пішки - довго (А ви думаєте, що будуть ходити маршрутки, чи їздити таксі ?), а якщо ще на плечах несеш важкий рюкзак і потрібно іти далеко, то не дуже приємна перспектива. А з велосипедом, на якому є багажник та додаткові кофри, можна буде здолати відстань (в залежності від місцевості і доріг) в 50 кілометрів за добу. 


По мірі надходження думок я буду додавати їх сюди.

До зустрічі !

73 ! de UT2YR


Комментариев нет:

Отправить комментарий